Onze laatste week in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marrit & Kaylee - WaarBenJij.nu Onze laatste week in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marrit & Kaylee - WaarBenJij.nu

Onze laatste week in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Marrit & Kaylee

20 April 2017 | Vietnam, Hanoi

Onze laatste week in Vietnam zijn wij begonnen in Hanoi!

Het begon fantastisch..
Wij werden om 6 uur sochtends in de sleepingbus gewekt met hard Vietnamees gezang door de luidsprekers. En dit nadat we al amper hadden geslapen.. Ondanks dat wij vaak zonnestraaltjes zijn in de ochtend, zullen jullie begrijpen dat wij chagrijnig waren. Meteen maar half slaperig de taxi ingestapt die op de meter reed en ons naar het hotel bracht. Voor een ritje van 15 minuten hebben wij omgerekend €11 betaald, afgezet dus. Lekker begin!

Gelukkig waren ze in het guesthouse erg aardig voor ons, we kregen koffie en ontbijt. Om 10 uur konden wij de kamer in en hebben we even bijgeslapen. Dit was hard nodig.

In de middag was het tijd om ons chagrijnige beeld van Hanoi te gaan veranderen. Wij zijn lekker gaan lopen door de stad om te zien wat er allemaal te doen is. Ook dit is een mega drukke stad met getoeter van scooters en auto's. Wat ons opviel, waren de winkels in de straatjes. Niet perse het shoppen, al kan dat daar ook goed, maar dat ze in één straat heel veel dezelfde winkels hadden, bijvoorbeeld allemaal ijzer. De volgende straat was weer vol met speelgoed. Heel gek, hoe verkoop je dan goed..
Tegen het einde van de middag zijn wij onze plannen gaan maken voor in Hanoi en omgeving. Wij wilden namelijk graag naar Halong Baay en de Sapa.

Op de vrijdag zijn we de stad nog meer gaan verkennen, voor de tour in de Sapa moeten wij 17km op een dag lopen, dus gingen we even trainen en deden alles wandelend. Een hoop van de stad gezien, maar erg bijzonder vonden wij het niet. We hadden wel gelezen dat je het opgebaarde lichaam van Ho Chi Minh kon bekijken, daar waren wij erg nieuwsgierig naar! Natuurlijk was dit precies dicht toen wij aankwamen, zoals je merkt bereiden wij niet veel voor haha.

Zaterdagochtend begonnen wij aan onze tour door Halong Bay. Een gebied in de zee met bijna 2000 eilandjes. Door dit gebied zijn wij gaan varen en hebben wij tussenstops gemaakt om te kajakken en zwemmen. Dit was super leuk! We zaten op een boot met allemaal andere backpackers. Na het varen kwamen wij aan op een privé eiland om hier 's avonds te feesten en overnachten. Dit zou voor ons de eerste keer zijn dat wij in een dorm (slaapzaal met stapelbedden en in dit geval 24 mensen) zouden gaan slapen. Het tegendeel bewees, haha. Eenmaal aangekomen werd de hele groep naar de dorm gestuurd, alleen wij en een andere jongen moesten de andere kant op. Echt weer wat voor ons dachten we.. Nu maar eens zien waar we terecht komen. Uiteindelijk kwamen we bij onze slaapplek en dit was een super mooie bungalow, waarbij we vanuit ons bed uitzicht hadden op het strand! Achteraf bleek dat de 3 Belgische meiden waarmee we een aantallen dagen zijn opgetrokken dit hadden geregeld. Zij waren met een andere boot naar het eiland gekomen en sliepen ook in de bungalow, super gezellig dus!
Het feestje savonds was ook erg leuk en we hebben veel nieuwe mensen ontmoet. We konden allerlei spelletjes doen en de meiden deden allemaal wat verf en glitters op hun gezicht, deze glitters vinden wij nog terug op ons gezicht.
De volgende dag nog even genoten van het mooie eiland en weer terug naar Hanoi gegaan.

Onze volgende trip was om vanuit Hanoi naar de Sapa te gaan. Sapa is een prachtig gebied met rijstvelden die tegen de bergen aanliggen. We hadden deze trip geboekt bij dezelfde organisatie als de trip naar Halong Bay. We hebben dit alleen wat haastig besloten, aangezien we druk bezig waren met de trip naar Halong Bay. Het mannetje kwam tussendoor met de trip naar Sapa. Voordat we het wisten hadden we 'ja is goed' gezegd, zonder er goed over na te denken. Eenmaal weg bij het bureau gingen we toch wel twijfelen, omdat het 2 dagen alleen maar lopen was. De eerste dag is het 17 km lopen en tweede dag 12 km. We konden niet meer terug, dus gaan de ervaring gewoon aan! Soms moet je ook niet teveel nadenken.

De eerste dag was zeker een pittige tocht. We kwamen aan vanuit de sleepingbus waarin we weer amper hadden geslapen. We hebben ons even snel kunnen opfrissen bij een hotel en werden daar opgehaald door Shoe, onze gids voor komende twee dagen. Wij wilden de tour op onze Nikes gaan doen, maar dit werd afgeraden. Na een beetje aandringen hadden wij uiteindelijk toch maar besloten om te luisteren en kaplaarzen aan te trekken. Het was zeker goed om deze aan te hebben, aangezien we door heel veel modderige paadjes hebben gelopen en zelfs door het water. Het nadeel was alleen dat ze niet zo lekker zaten en we na een aantal km behoorlijk last van onze voeten hadden.
De eerste dag dan ook zeker wat geklaagd, een aantal keer (bijna) uitgegleden, maar zeker genoten van het uitzicht en de ervaring. Het is daar super mooi! Wij kwamen rond 3 uur aan bij het huis van Shoe onze gids, dit was lekker op tijd en Shoe vond ons snelle lopers. In het huis van Shoe zouden wij ook gaan overnachten. Wat een ervaring was dat! Super leuk om te zien hoe zij daar leven. We sliepen bij haar familie met 3 kinderen, haar man en schoonzus. We hebben meegeholpen met koken en kregen een voetmassage. Zeker iets om niet snel te vergeten.

De tweede dag begonnen we met een heerlijk ontbijt, die we op het balkon van het huis hebben opgegeten met een prachtig uitzicht. Daarna was het tijd om te vertrekken voor de 12 km. Na de eerste dag is de tweede dag zeker meegevallen.. We wisten wat ons te wachten stond en liepen het dan ook makkelijker weg. We hebben tijdens deze dag weer een andere deel van Sapa gezien.
Tijdens deze tocht hebben wij lekker gekletst met Shoe, in het Engels ja, dat gaat ons steeds beter af. Zij vertelde veel over hoe zij daar leven en we bespraken de grote cultuurverschillen. Die zijn er zeker, zoals Shoe zei: "same same but different". Dit deed ons wel even beseffen hoe vrij en goed wij het hebben in Nederland, maar ook hoe verwend wij eigenlijk zijn.

Al met al waren deze dagen een hele unieke ervaring en zijn blij dat we dit gezien hebben. Ondanks de pijn in ons voeten en het klagen, hadden we het zeker niet willen missen.

We zijn nu nog een dag in Hanoi om onze reis door Vietnam af te sluiten. In totaal hebben wij hier 3 weken gereisd. Het is een super mooi land! Wat zo leuk is, is dat we heel veel verschillende kanten van het land hebben gezien. Van de eilanden tot de grote steden en de natuur. Zeker een aanrader.
Vrijdag stappen we in het vliegtuig naar Laos om ons avontuur te vervolgen...

• 21 April 2017 - 08:45

Christel:

Super weer meiden, wat een verhalen! En nog voor jullie lekker twee maanden te gaan....Op naar Laos en Thailand, geniet er nog lekker van! Dikke kus van mij

• 21 April 2017 - 12:19

Oma:

Geweldig dames , wat een belevenis, wat maken jullie veel mee, de reis van je leven meiden geniet ervan en ik wacht op jullie volgende verslag . Dikke knuffels voor jullie van Oma

• 21 April 2017 - 22:22

Michelle:

Iedere keer weer zo leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Ook heel erg grappig om te lezen hoe typisch het dan bij jullie gaat en ik heb er echt een beeld bij. Vooral bij dat boeken veel te snel is goed zeggen en vervolgens lekker lopen klagen bij die wandeling. Jullie maken ontzettend veel mee en klinkt als een geweldige ervaring.. wat zien jullie ook veel zeg! Geniet van jullie tijd nu in Laos (dat gaat vast goed komen met jullie) en heel veel plezier bij het tuben!! Xxx

• 22 April 2017 - 09:15

Marijke:

Het moet toch niet gekker worden met jullie, zoveel km wandelen met kapaarzen en in een korte broek:)
    Wederom trots op jullie! xx mamsie

• 23 April 2017 - 11:29

Lieke:

Wat een geweldige verhalen weer, we genieten met jullie mee!